Compassonate Feedback is Missing

Ik vind het leuk om fouten van anderen te corrigeren, jij niet? Het voelt goed om je nuttig te maken door anderen te helpen en misschien maakt het je ook wel een beetje trots dat je zo scherp bent. Maar wat doe je als de rollen omgedraaid zijn en jij degene bent die gecorrigeerd wordt? Kun je daarmee omgaan? Met andere woorden, kun je net zo goed feedback ontvangen als geven? Rationeel weten we dat feedback goed is en ons helpt om te groeien en prestaties te verbeteren.

Misschien kan de manier waarop we advies geven nuttiger, effectiever en minder bedreigend zijn als het met meer compassie zou worden gebracht? Raak je bijvoorbeeld geïrriteerd terwijl je wacht tot laatkomers deelnemen aan een online conferentie? Moet je iets zeggen tegen deze laatkomers? Maar wat en hoe? Je voelt je geïrriteerd, maar moet je concentreren op en gevoelig zijn voor de gevoelens van andere mensen.

Weten hoe ik ‘compassievolle feedback’ kan geven, is misschien wel de meest waardevolle vaardigheid die ik door de jaren heen heb opgedaan als trainer op het gebied van spreekvaardigheid. Het gebruik van deze specifieke techniek heeft me geholpen om mijn vaardigheden als presentator, coach en consultant te verbeteren. En het stelt me in staat om mijn klanten te helpen hun spreek- en presentatievaardigheden te verbeteren.

Compassievolle feedback binnen en buiten werkrelaties

Of het nu in onze familie is, met onze vrienden of collega’s, het helpen van anderen vereist communicatieve vaardigheden. Als ouder, vriend of mentor voelen we ons soms verplicht om ons uit te spreken wanneer er iets misgaat, zodat het de volgende keer beter gaat. Een manager kan met zijn team bijvoorbeeld praten over het verbeteren van de verkoop, het verbeteren van de productkwaliteit, het verbeteren van klantrelaties, enzovoort.

Auteur en directeur Arianna Huffington schreef een artikel over compassievolle feedback op de werkplek. Haar ideeën zijn echter nuttig om in overweging te nemen tijdens de voorbereiding van ieder soort toespraak. Vraag voordat je een presentatie geeft of iemand compassievolle feedback wilt geven of geef het aan jezelf. Ook kun je tijdens een presentatie compassie tonen tijdens het geven van advies aan je publiek.

Hier zijn enkele hoogtepunten uit het artikel van Arianne Huffington:

  • Overweldig iemand niet met te veel feedback tegelijkertijd. Noem alleen een aantal dingen die iemand op dat moment nuttig zou kunnen vinden. Wanneer je je feedback niet beperkt, dan kan de persoon die je probeert te helpen zelfs gedemotiveerd raken.
  • Iets dat belangrijk is voor jou, is op dat moment misschien niet belangrijk voor iemand anders om te horen. Bedenk goed hoeveel ervaring de ander heeft en wat zijn of haar kennisniveau is. Pas je feedback daarop aan.
  • Voordat je feedback geeft, is het van belang dat er een zekere mate van vertrouwen tussen jullie is. Vertrouwen is een kernwaarde bij samenwerking. Vraag jezelf dus af of de cultuur op je werkplek het wederzijdse vertrouwen stimuleert dat een voorwaarde is om compassie te laten bestaan.
  • Geef via e-mail geen feedback die verkeerd kan worden begrepen. Face to face, live feedback is het beste. Lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en het horen van de toon waarop iemand spreekt, maken het gemakkelijker om iemands gevoelens en overtuigingen te interpreteren.
  • Oefen de kunst van het luisteren om beter te worden in het geven van feedback. Voer een keer per dag een gesprek waarbij je vooral luistert. Denk na over de vragen die je kunt stellen en weerhoud jezelf ervan om je gesprekspartner te onderbreken, zodat je simpelweg naar het antwoord kunt luisteren.

Spreken in het openbaar vereist ook compassie

Als het gaat over effectieve communicatie, dan spreken we vaak over jezelf zijn, authentiek zijn en geloofwaardig overkomen bij je publiek. Met andere woorden, je publiek moet het gevoel hebben dat ze je kunnen vertrouwen. Ze moeten je compassie kunnen voelen.

Voordat je een toespraak schrijft, bedenk dan wat de behoeften en interesses van je publiek zijn. Helemaal wanneer je een wederzijdse discussie voert, dien je compassie te tonen voor je publiek. Een goede spreker zoekt ‘verbinding’ met het publiek, zodat er een stroom van emoties en gedachten ontstaat die heen en weer beweegt tussen de spreker en het publiek. Je verbonden voelen met je publiek, je woorden, je stem en je lichaamstaal laat zien dat je om ze geeft.

Speaking Arts International is er om te helpen

Laat de coaches van Speaking Arts International je helpen bij het voorbereiden of beoordelen van je aankomende presentatie. We geven je de ‘compassievolle feedback’ die je zult gebruiken en waarderen. We kunnen ook een privécursus of een workshop voor een groep aanbieden, zodat je kunt leren hoe je compassievolle feedback geeft aan je collega’s en vrienden.